Kuddûs Hakkında İbn Kayyim Açıklamaları

star vote post

Kuddûs Hakkında İbn Kayyim Açıklamaları

Kuddûs Hakkında İbn Kayyim Açıklamaları Kuddüs, her türlü eksiklik. kötülük ve ayıptan beri olan demektir. Müfessirler şöyle söylemişlerdir: “O, kendisine yakışmayan her türlü ayıptan uzak ve temiz olandır.” Dilbilimciler de bu tanımı kabul etmektedirler. Kuddüs sözcüğünün aslı, arılık ve temizlikten gelmektedir. Beytülmakdis (Kutsal ev) ismi de buradan gelmektedir. Burada günah ve kirlerden temizlenildiği için bu isim verilmiştir. Sırf namaz kılmak için buraya gelen kimse, annesinden doğduğu günkü gibi hatasız ve günahsız olarak geri döner. Dünyevî sıkıntılardan ve belâlardan uzak olduğu için cennete “Haziretu’l-kuds” (Kutsal alan) denilmiştir. Hz. Cebrail’e de “Ruhulkudüs” (Kutsal ruh) denmiştir. Çünkü o, her türlü kusurdan arınmış ve temizlenmiştir.

Reklam

Kuddüs sözcüğünü, aşağıdaki âyette geçtiği gibi melekler de kullanmıştır. Allah şöyle buyurmaktadır: “Melekler:”Biz seni övüp-yüceltir ve (sürekli) takdis edip dururken, orada fesat çıkaracak ve orada kanlar akıtacak birini mı’ var edeceksin?” dediler.”925 Yani bizler Seni, Sana yakışmayan her türlü eksiklikten uzak tutmakta ve Seni tenzih etmekteyiz. İbn Cerir bu âyeti şöyle açıklar: “İnkar edenlerin Sana izafe ettikleri her türlü iddiadan ve pislikten Seni tenzih ediyor, bütün güzel ve temiz sıfatların Sende bulunduğunu kabul ediyoruz. Seni saygıyla zikrediyor ve Seni yüceltiyoruz. Ebü Salih ve Mücahid ise şöyle açıklar: “Seni tekbir ediyor ve seni yüceltiyoruz. ” Kimisi de şöyle açıklamıştır: “Senı her türlü kötülükten ve kusurdan tenzih ediyor, Sana hiçbir eksiklik yakıştırmıyoruz. ” Bu âyette melekler, Allah’ı tenzih etmekte, yüceltmekte ve takdis etmektedirler. Ayette tesbih ile takdis yan yana zikredilmektedir. “Seni hamd ile tesbih ediyor ve seni takdis ediyoruz.”926 Tesbih, Allah’ı her türlü kötülükten ve kusurdan tenzih etmektir. Meymun b. Mahran der ki: “Subhanallah” sözü, Allah‘ı yüceltmek ve O’nu her türlü kusurdan tenzih etmek demektir.”İbn Abbas’ta bu sözün “Allah‘ı her türlü noksanlıktan tenzih etmek, uzak tutmak” anlamına geldiği söyler. Zaten sözcüğün aslı da “uzaklık” anlamına gelmektedir.
Yorum yapın